התנשמת ידידת האדם

Facebook
WhatsApp
Twitter
Email

התנשמת ידידת האדם

התנשמת ידידת האדם – המדבירה הלאומית של המכרסמים בשדות

התנשמת ידועה כדורס לילה שהתמחה באכילת מכרסמים ובוויסות האוכלוסייה שלהם בשטחים חקלאיים. אפילו שמה באנגלית (Barn Owl) מעיד על קרבתה למשכנות האדם. התאמותיה המופלאות לציד של מכרסמים הם שם דבר ביחסי טורף-נטרף באקולוגיה. בעמק המעיינות מוצבות תיבות קינון לתנשמות כבר למעלה מעשרים וחמש שנה והפרויקט הולך ומתרחב בכל הארץ. מרכז הצפרות "מקור החסידה" שותף לפרויקט הארצי של הצבת תיבות הקינון, הדרכת החקלאים והמעקב אחרי הרכב המזון ויעילותן של התנשמות.

הדברה ביולוגית
הרעיון של הדברה ביולוגית הוא פשוט ביסודו– לעודד התפתחות של גורם ביולוגי שמווסת את אוכלוסיית המזיקים. הרעיון לשימוש בתנשמות כמדביר ביולוגי הועלה לפני שנים רבות. הוא נוסה במלזיה כבר לפני כ 50 שנה ונפוץ בכל העולם, אצל חקלאים שמטפחים את התנשמות בסביבתם. בחקלאות האורגנית בקיבוץ שדה אליהו התחילו ביישום הרעיון לפני יותר מ 30 שנה.

התנשמת
התנשמת שייכת לסדרת דורסי הלילה, אשר צדים את טרפם בעזרת הטופרים החדים הננעלים על הטרף. פעילותה הלילית מתאימה לשעות הפעילות של המכרסמים. תפוצתה של התנשמת היא כלל עולמית, מרצועת המדבריות בדרום ועד לאזורים הקרים בצפון. למעשה תפוצה זו מכסה את רוב האזורים החקלאיים בעולם. התנשמת היא עוף יציב שאינו עוזב את אזור הגידול, אפילו לא לשוטטות עונתית. גם הצעירים אינם מתרחקים למציאת נחלות חדשות יותר מק"מ אחדים, אולי כמה עשרות. התנשמת מקננת קרוב למשכנות האדם, בעיקר ביישובים חקלאיים: בעליות גג, מגדלי מים נטושים, עצים סבוכים ואסמים.

התאמה לציד
חוש הראיה של התנשמת מבוסס על שתי עיניים גדולות, בעלות אישונים רחבים, בקדמת הראש. המבנה המיוחד של העין מרכז את האור, לקליטה מקסימלית, אפילו בלילה חשוך.
חוש השמיעה מעולה, בזכות איסוף גלי הקול ע"י זר הנוצות בקדמת הפנים. איכון מדויק של מקור הרעש מתבצע ע"י ניצול ההפרשים במיקום האזניים בין שני צידי הראש ותנועה של הראש.
הצוואר בעל תנועה גמישה. יש לתנשמת יותר חוליות צוואר והיא מסובבת את ראשה בשקט מירבי.
הכנפיים של התנשמת רחבות ומאפשרות דאייה שקטה ותנועת כנפיים חרישית. בנוסף יש להן "מסרק" לאורך הכנף, באברת התעופה הקיצונית, שמשמש כ"משתיק קול".
האצבעות בנויות אצל רוב הציפורים בצורת Y התנשמת יכולה לסובב אצבע אחת לאחור ולקבל תפיסה של 2X2 שהיא חזקה יותר, בצורת X.
הטופרים, חוד מאונקל שהוא המשך של עצמות האצבע, ננעץ בטרף וננעל, כמו אצל טורפים אחרים.

הרבייה
עונת הרבייה, באביב, מקבילה לרבייה של המכרסמים. התנשמת מטילה 5 – 10 ביצים ויכולה לגדל 2 – 8 גוזלים, תלוי בעיקר בכמות המזון הזמין באזור. מכיוון שהדגירה אסינכרונית (דוגרת מהטלת הביצה הראשונה) הגוזלים הם בגודל מדורג ומתקבל וויסות של מספר הפרחונים, לפי כמות המזון.

הפעלת התנשמות באזורנו
המזיק העיקרי בשדות האספסת הוא נברן השדות, שמתרבה בלי הפרעה ולא ניתן להדברה בדרכים המקובלות. כדי לווסת את אוכלוסיית הנברנים, ד"ר יוסי לשם החל באיקלום של תנשמות בעמק החולה, בשנת 1982. החקלאים חסרי הסבלנות השתמשו ברעל שפגע בדורסים רבים והכשיל את הניסיון. שנה אחר כך הובאו תנשמות מהגן הזואולוגי בתל אביב לשדה אליהו, גודלו בתיבות ושוחררו. הן לא חזרו, אבל במקומן הגיעו תנשמות מהסביבה ואכלסו את התיבות. המסקנה הייתה שקיים מחסור במקומות קינון, ולעומת זאת יש הרבה מזון בשדות. במצב הזה תוספת של תיבות קינון מעלה את מספר הזוגות
הדוגרים.

בניסיון מדעי מבוקר הוכח שהתנשמות שדגרו בתיבות, מפחיתות בצורה ניכרת את מספר המכרסמים בשטח. מעקב בעזרת טיבוע ומשדרים הראה שהתנשמת אינה מתרחקת ממקום הקינון יותר מחצי ק"מ- אם יש לה מספיק אוכל בשדה. לא נמצאה חלוקה טריטוריאלית ברורה בין זוגות סמוכים אלא עירוב ביניהם והתרכזות בחלקות נגועות במכרסמים. כך התנשמת יכולה להתרחק מהתיבה גם לחמישה ק"מ. המעקב אחרי הרכב המזון של התנשמות מתבצע בעיקר ע"י פרוק של צנפות. אנחנו בודקים את הרכב המזון עם תלמידי מחקר בסמינר האקולוגי ומוצאים בעיקר גולגלות של מכרסמים וגם הפתעות מענינות.

התפתחות הפרויקט
משנת 1997 מרכז הצפרות "מקור החסידה" בכפר רופין מעודד את החקלאים באזור להציב תיבות קינון לתנשמות ברחבי עמק המעיינות והאזורים הסמוכים. כך הגענו בשנת 2008 לכמות של כ-500 תיבות קינון מהירדן ועד לעמק יזרעאל. בעשור האחרון התפשט הפרויקט ברחבי הארץ והגענו כבר ליותר מ 3,000 תיבות שמפוזרות "מדן ועד באר שבע". הפרויקט מלווה בייעוץ לחקלאים ומעקב מקצועי אחרי הקינון באזורים השונים. מרכז הצפרות של החברה להגנת הטבע מוביל פרויקט בין לאומי להצבת תיבות קינון בשומרון ובגלעד עם שותפים ירדנים ופלשתינאים.

מידע והדרכה
התנשמות ופעילותן מהוות מרכיב מרכזי במפגשים של אורחינו עם עולם הצפרות. אנו ממשיכים באיסוף המידע על התנשמות והפצתו לחקלאים ולמטיילים. בסיורים הלימודיים אנחנו מזמינים את התלמידים לפרק צניפות להכרת המזון של התנשמות ולהבנת תהליך ההדברה הביולוגית. בסיורי הלילה בקיץ אנו פוגשים את התנשמת שמקננת במגדל המים, ליד מרכז הצפרות. התנשמת היא כמובן גם אחד מגיבוריו של סירטון הפתיחה החדש במרכז.

מאמרים נוספים

דרכו של הלוחם

להעיר את הלוחם הפנימי- מסע משנה חיים המשימה: בריאות, איזון , כח ואריכות ימים. כולנו גיבורים, כולנו מתגברים, כולנו נסחפים

ציפורים

רשימת המינים

דרור ירדן . Dead See Sparrow רשימת מיני ציפורים – עמק המעיינות והגלבוע. מפתח : מפתח: יציב (Resident) R מקיץ

בניית תיבות קינון לתנשמות

בניית תיבות קינון לתנשמות

רקע: השימוש בתנשמות כמדביר ביולוגי של מכרסמים, אשר התחיל בארץ בשנות השמונים של המאה הקודמת, התפשט בכל האזורים החקלאיים מעמק

להזמנות חדרי אירוח אונליין